Téligumival is fontos ismerni a téli vezetés alapjait


teligumi1A téli időszak nagy általánosságban egészen más vezetési technikákat igényel az emberektől, mint a nyár, amikor szárazak az utak, az optimális hőmérsékleten pedig jól tapadnak a gumik. A Gumiwebshop figyelmeztetése szerint ugyanis a téligumi önmagában még nagyon kevés ahhoz, hogy mindig biztonságosan közlekedjünk a legextrémebb téli helyzetekben. Hogy mit is kell tudni pontosan a havazás vagy a jeges utakon történő közlekedésről, azzal kapcsolatban Aland Sidorov, az egyik legismertebb kanadai vezetési tréner osztotta meg több évtizedes tapasztalatait.

Mit tegyünk havas utak esetén?

A havazás és a havas utak összességében a legnagyobb problémát képesek okozni egy autós esetében, ezzel kapcsolatban ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy már az sem mindegy, hogy milyen hóval van dolgunk. A jellemző porhó ugyanis például az egyik legveszélyesebb mindközül, mert nem áll össze, nincs tapadási felülete, ellenben az erősen tapadó, vizes hónak is megvannak a maga buktatói és hátulütői. Amennyiben havas úton közlekedünk, és téligumi van autónkon, akkor a legjobb megoldás, hogy egy olyan nyomvonalat keresünk magunknak az adott úton, amit más autók jártak ki előttünk. Ezek ugyanis már vagy leérnek az aszfaltig, vagy annyira tömörítették a réteget, hogy a téli gumik már megfelelően bele tudnak harapni a felületbe.

Nem árt megjegyezni, hogy a friss hó általában sokkal veszélyesebb, mint az, amelyik már odafagyott, esetleg extrém hidegben hullott és kristályos állagú. Ennek az oka a csúszósságban keresendő, hiszen előbbi esetben sokkal csúszósabb lesz az állag, mint a nagyobb hidegben, amikor a hókristályok inkább összetapadnak. A havas úton való közlekedés egyik alapfeltétele, hogy ismerjük, sőt pontosan tudjuk, milyen állapotú téligumi van autónkon. Nagyon fontos ugyanis, hogy mindig abroncsaink állapotának megfelelően válasszunk sebességet. Ha nyári gumi van felszerelve, azonnali hatállyal szüntessük meg utat, ha négy évszakos abroncs, akkor pedig fokozottan ügyeljünk oda mindenre, hiszen még egy téli szetthez képest is sokkal hosszabb fékutak és kisebb tapadás vár ránk. Havas úton igyekezzünk inkább csak motorfékre hagyatkozni a lassításkor – azzal nem blokkol be, nem csúszik meg a kerék –, de figyeljünk oda a kormányzásra is, hiszen a hirtelen kormánymozdulatok ilyen esetben nagyon könnyen kicsúszáshoz vezethetnek.

Mit tegyünk jeges utak esetén?

A téli időszakban alighanem a jeges utak tekinthetők a legveszélyesebbnek mind közül. Még a legjobb minőségű téligumik használata mellett is fokozott figyelemre lesz szükségünk ahhoz, hogy a jégen megfelelően tudjunk manőverezni, és ne csúszkáljunk. A jeges felületek közül a tükörjég a legveszélyesebb. Ilyen felületeken a haladás hagyományos téligumikkal is lehetetlen, hiszen az autó nem tud belekapaszkodni a felületben, ennek köszönhetően sokszor még egyenes felületen sem képes elindulni, vagy ha mégis, akkor tehetetlenül, kormányozhatatlanul és megfékezhetetlenül halad előre. A helyzetet nehezíti, hogy a jogszabály szerint, ha jeges úton okozunk balesetet, az ugyanúgy a mi hibánk, mintha nem adunk elsőbbséget, hiszen a mi felelősségünk, hogy a körülményeknek megfelelően közlekedjünk.

Ha csak részben jeges az út, akkor természetesen szabad közlekedni, de csak és kizárólag kellő óvatossággal. Ilyenkor a lassítás az egyik legjobb módszer, hagyjuk autónkat alacsony sebességben – legfeljebb hármasban –, és motorfékkel próbáljunk meg közlekedni, kerülve a pedálok vagy a kormány hirtelen, agresszív használatát. Ha ugyanis rángatjuk a kormányt, hirtelen odalépünk a gáznak, leugrunk a kuplungról, esetleg beletiprunk a fékbe, még kisebb sebesség esetén is megpördülhetünk, megcsúszhatunk, és szerencsésebb esetben más autók összetörése nélkül az árokban köthetünk ki.